Țin să cred că vei picta mereu cu ce ți-a căzut la mână prima dată, perfecționând în timp tehnica.
După ce am terminat cu creioanele colorate, întâmplarea a făcut să aducă sora mea o cutie cu acuarele. Am pictat mult timp în watercolor, evoluând astfel. Într-o zi curiozitatea m-a înpins să încerc culorile pe bază de ulei. Aveam un set, tot de pe la sora mea, care a zăcut mult timp prin sertar. Nu știam nimic despre ulei, decât faptul că nu se diluează cu apă, deși există și categoria aceasta.
Pe o foaie de watercolor am pictat o vază cu flori. Când s-a uscat, am dat-o cu un lac incolor pentru lemn. Nu aveam vernis, cred că nici nu știam prea bine ce este acela, așa că am dat cu ce am avut. Efectul a fost același. Cromatica a reînviat, iar suprafața era protejată. Nici de gesso sau grund – e același lucru – nu dispuneam, deci am dat direct pe foaie. Pe spate se vede uleiul absorbit.
După ce am văzut că nu-i așa de greu, am început să caut informații despre tehnica respectivă. Și de atunci am fost și încă sunt într-o înțelegere continuă a culorilor pe bază de ulei.
Văzând că materialele sunt destul de scumpe, improvizam. Am pictat pe lemn în cea mai mare parte. Îmi tăia tata câte o buturugă, o șlefuia și numai o pictam, la urmă „vernișând-o” cu lac pentru lemn. Nu foloseam gesso pentru că voiam să pictez direct pe lemnul natural. Ador să realizez picturi pe o astfel de suprafață.
În timp am făcut rost de terebentină și verniș. Terebentina este vitală pentru mine. Foarte benefică, dar se duce repede. Deci un gramaj mai mare, chiar și un litru, ar fi perfect să îți achiziționezi.
În afară de lemn, mai pictam pe plăci de MDF. Se simte ca și cum ai picta tot pe lemn. Pe pânză nu mi-a plăcut deloc. Ce-i drept, am folosit una ieftină. Textura îmi displăcea. Eram învățată să pictez pe o suprafață fină, iar pânza este texturată. Am descoperit însă că există pânza de in, care este fină, dar scumpă… Așa că am rămas și mai rămân la MDF și plăci de lemn.
Pictura „vază cu trandafiri” este realizată pe MDF, iar celelalte pe lemn.
Cu gesso poți ascunde o pictură de care nu ești mulțumit, iar după ce s-a uscat, revii cu o nouă operă. Îi poți oferi suprafeței pe care lucrezi efectul de pânză prin mișcări pe orizontală și verticală cu pensula până începe să se usuce. Durează până în două ore să se usuce gesso.
Tehnica în ulei este considerată mult mai profesională, pentru cei avansați sau mari artiști. Marii pictori de pe vremuri, din Epoca Renascentistă pictau în ulei. Multe picturi scumpe sunt realizate în această tehnică, deoarece – cum am zis- este considerată mai elegantă, complexă, profesională.
Oricine poate picta în ulei. Dacă îți dorești cu adevărat să adopți acest stil, munca și perseverența te vor ajuta. Îți vor trebui doar lucrurile necesare: suprafață, pensulă, auxiliare și ești gata de aventură.
Dacă mie nu mi-a fost greu, ție de ce să îți fie?